Flera olika klasser för Moped
Reglerna för mopedklasser har ändrats genom åren. Borta är tiden då en moppe fick ha en hästkraft och gå i 30km/tim. Nu finns flera olika klasser man måste känna till innan man ger sig ut på vägarna med en ”motoriserad cykel”. Vilken storlek är det som gäller nu då?
Klass I, Klass II och Äldre 30-mopeder
Enligt transportstyrelsen så är definitionen följande:
Moped är ett motorfordon på två, tre eller fyra hjul och som delas in i två klasser, moped klass 1 och moped klass 2.
Det som räknas som Klass I är idag en moped som är konstruerad att gå i en hastighet av max 45km/tim. Den måste även ha registreringsskylt. Klass II behöver bara ett förarbevis istället för kökort. Det behövs ingen registreringsskylt men fordonet får bara framföras i 25km/tim. Äldre mopeder godkända före 17 juni 2003 kallas i allmänhet 30-mopeder eftersom de konstruerades för en hastighet av högst 30 km/timmen. För dem gäller idag samma regler som för Klass II.
Moped typ | Max hast. | Min ålder | Körkort |
---|---|---|---|
Klass I | 45km/tim | 15 | Körkort (AM) |
Klass II | 25km/tim | 15 | Förarbevis |
30-moped | 25km/tim | 15 | Förarbevis |
Elcykel max 250 W | 25km/tim | Ingen | Nej |
Elcykel också ett motorfordon
En ”motoriserad cykel” t.ex. en el-cykel får inte ha en högre motoreffekt än 250 watt. Då har den ingen ålders gräns och något krav på förarbevis. Däremot är hastighetsbegränsningen 25km/tim även här. Detta gör att även barn kan använda elcykel utan begränsning så länge de har hjälm.
Elcykeln miljövänligast
Om man räknar på koldioxidutsläpp så är Elcykeln ett mycket bra miljöalternativ. En bil orsakar i genomsnitt 173g CO2/km medan en elcykel bara orsakar 0,6g CO2/km. En stor skillnad vid en jämförelse troligen även med någon av de tre klasserna i tabellen ovan.